Onze werkwijze

1. Consultatie & triage aan de voorkant

We bieden wijkteams, huisartsen en scholen de mogelijkheid om vroegtijdig met ons te overleggen – bijvoorbeeld via de evensparrenlijn of met gerichte consultatievragen. Zo denken we mee vóórdat er sprake is van een aanmelding of formele verwijzing.

Samen kijken we:

  • Is dit gedrag passend bij de ontwikkeling of context?
  • Of is er reden voor verdere diagnostiek of behandeling?

We ondersteunen bij twijfelgevallen, bij het inschatten van risico’s of wanneer eerdere hulp geen duidelijkheid heeft gegeven. Zo voorkomen we onnodige medicalisering én vertraging in de hulp.

ADHDcentraal Jeugd fungeert op die manier als expert partner aan de voorkant van het systeem, ter versterking van het lokale netwerk.

2. Doelmatige diagnostiek

Wanneer er aanleiding is voor verder onderzoek, ontvangen ouders/verzorgers een screeningsformulier. Zijn er geen signalen voor andere voorliggende verklaringen, dan zetten we gerichte vragenlijsten uit:

  • naar ouders, school en – vanaf 10 jaar – ook naar het kind zelf
  • ouders vragen we ook om korte filmpjes van gedrags momenten in te sturen die zij opvallend vinden

Deze voorbereiding vindt plaats vóór de diagnostiekdag en helpt ons om alvast een eerste, breed beeld van het kind en de gezinscontext te vormen. 

De diagnostiekdag zelf is bedoeld voor aanvullend onderzoek en klinische observaties, uitgevoerd door een multidisciplinair team van onder meer een verpleegkundig specialist, (GZ)-psycholoog, orthopedagoog en/of kinder- en jeugdpsychiater. Daarnaast verrichten we aanvullend objectief onderzoek, waaronder een QbTest en een intelligentieonderzoek.

We brengen hiermee niet alleen het gedrag van het kind in kaart, maar kijken nadrukkelijk naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, gezinscontext, interactiepatronen, ouder-kindrelatie, opvoedvaardigheden, eventuele ouderproblematiek, medische bijzonderheden en eerdere hulpverlening.

Na afronding ontvangen ouders en kind nog dezelfde dag een duidelijke terugkoppeling en advies. 

3. Behandeling door gespecialiseerde teams

Als er een classificatie ADHD is gesteld, starten we direct met een op maat gemaakt behandelplan. Er is geen wachttijd tussen diagnostiek en behandeling. Ons team bestaat uit ervaren professionals binnen de gespecialiseerde jeugd-GGZ.

De behandeling kan bestaan uit:

  • psycho-educatie voor kind, ouders en/of school
  • ouderbegeleiding
  • cognitieve gedragstherapie (CGT)
  • zelfbeeldtraining
  • EMDR (indien traumagerelateerde klachten meespelen)
  • instellen en vervolgen van ADHD-medicatie

4. Herbeoordeling en medicatie-evaluatie bij kinderen met terugkerende ADHD-vragen

ADHD kent een levenslang beloop. Soms ontstaan er, jaren na de classificatie, opnieuw vragen. Bijvoorbeeld:

  • medicatie werkt niet meer optimaal
  • er zijn vragen over het gedrag
  • ouders of school signaleren nieuwe zorgen

Wij bieden in deze situaties snelle herbeoordeling en behandeling zonder wachttijd, ook bij kinderen die eerder al bij ADHDcentraal Jeugd (of elders) in zorg zijn geweest. Daarmee bieden we continuïteit van expertise – precies op de momenten dat het nodig is.